Galerija Spot i Ured za fotografiju pozivaju na otvorenje izložbe Dobri izgledi: Darko Fritz i Željko Serdarević na fotografijama Borisa Berca, Saše Burića, Paule Court, Borisa Cvjetanovića, Ozrena Drobnjaka, Rine Efendića, Zorana Filipovića, Ivana Posavca i Jane Štravsa, 1987.—1991., koje će se održati u petak, 15. 11. 2024., s početkom u 19:00 sati. Prilikom otvorenja izložbe zakazano je vodstvo i razgovor s umjetnikom Željkom Serdarevićem i kustosicom Sandrom Križić Roban. Izložba ostaje otvorena do 6. 12. 2024.
Na prvoj zajedničkoj izložbi, naslovljenoj Fotografije-izumi, Fritz i Serdarević pokazali su umjetničke radove u kojima fotografiju promišljaju kroz prizmu ready-made postupka. U prospektu izložbe pišu: “Ne posjedujemo čak ni elementarno znanje potrebno za rad u mediju fotografije. Snimanje i izradu slika obavili su drugi umjesto nas.” Amblematski rad izložbe bio je njihov portret izrađen u foto-radnji u Bitoli, obojen rukom anonimnog majstora za vojničke i spomen-fotografije. Ova “oslikana slika” otvara i postav izložbe Dobri izgledi u galeriji Spot. Njome se oslikava uzbudljivo i dosad nedovoljno istraženo razdoblje kasnih 1980-ih godina, koje u lokalnoj povijesti bilježe disperziju interesa urbane kulture. U tome su Fritz i Serdarević ostavili neizbrisiv trag, ostavši zabilježeni na fotografijama devetoro umjetnika, osobito aktivnih u to doba.
Fotografija je u umjetničkom pristupu Fritza i Serdarevića igrala dvostruku ulogu. S jedne strane su u likovnim radovima koristili foto-motive preuzete iz časopisa i knjiga, reproducirane na fotografijama velikog formata i kombinirane s raznovrsnim predmetima. S druge je fotografija bila važna komponenta osmišljene javne slike tandema. U najavama njihovih akcija, intervjuima i drugim medijskim objavama korišteni su portreti za čiju su izradu angažirali istaknute fotografe svoje generacije, čije su fotografije u velikoj mjeri obilježile spomenuto razdoblje. Od dokumentarnog, preko performativnog sve do eksperimenata u i s medijem, te nezaobilaznog koloriranja fotografija, izbor radova pokazat će neke od karakteristika krajnje zasićenog vizualnog obzora unutar kojeg su Fritz i Serdarević djelovali.
Uz obojene fotografije anonimnog snimatelja, izložba uključuje djela sedmorice hrvatskih autora – Borisa Berca, Saše Burića, Borisa Cvjetanovića, Ozrena Drobnjaka, Rina Efendića, Zorana Filipovića i Ivana Posavca, Slovenca Jane Štravsa te američke fotografkinje Paule Court. U odabiru Sandre Križić Roban, koji je nastao na temelju brojnih razgovora sa Serdarevićem i rekapitulacije vlastitih sjećanja na osobitosti koje ovi radovi prenose kroz desetljeća, najzastupljeniji su Ozren Drobnjak i Boris Berc. Dokumentirajući suradnju Fritza i Serdarevića čitavim njenim trajanjem te snimajući portrete na mjestima izvedbi njihovih akcija, Drobnjak je akumulirao opsežan i raznovrstan fotografski opus. Berc je, pak, tijekom priprema za njihov nastup u Tehničkom muzeju Nikola Tesla u Zagrebu zabilježio seriju crno-bijelih snimaka, koje je potom ručno oslikao i predstavio na samostalnoj izložbi nenamjerno “dugog trajanja” u zagrebačkom Melinu.
Paralelno s izložbom u Galeriji Spot organizirane su izložbe Podijeljeno vrijeme u kustoskoj koncepciji Martine Munivrane (7. 11. 2024.–12. 1. 2025.) te izložba Oblik vremena u galeriji Hrvatskog dizajnerskog društva u kustoskoj koncepciji Marka Goluba (22. 11.–30. 12. 2024.).
Uz izložbu Dobri izgledi, Ured za fotografiju priprema 8. svezak časopisa Fototxt, u kojem će uz izbor fotografskih radova biti objavljeni tekstovi Leonide Kovač, Marka Goluba, Sandre Križić Roban, razgovor s Borisom Bercom te Serdarevićev zapis o fenomenu nezaboravljivosti fotografije. Časopis uređuju kustosice Ureda za fotografiju Ivana Završki, Tena Starčević i Sara Mikelić.
*Naslovna fotografija: Ivan Posavec, 1988.
Leave A Comment
You must be logged in to post a comment.