Loading Events

Izložba: “The Way to Disarm is to Disarm” – Rijeka Edition

13. – 28. lipnja 2024. Galerija Filodrammatica, Rijeka

Izložba predstavlja radove sedam suvremenih umjetnika i arhitekata: Nuno Cera, José Fadolla, Oleksandr Lyashchenco, Miguel Marquês, Maria Judas, Spela Hudnik i Orlando Franco, koji istražuju Plan Barron, nedavno otkriće obalne obrambene vojne strukture iz Drugog svjetskog rata u Portugalu, koja se sastoji od osam baterija. Ove su strukture zamišljene, izgrađene, korištene, deklasificirane i na kraju zaboravljene, ali ostaju duboko ukorijenjene u našem kolektivnom sjećanje.

Izložba predstavlja preliminarno istraživanje obrambenog sustava Lisabona, koji, unatoč nedostatku formalne povijesne dokumentacije, nudi uvide u tri ključne teme. Prvo, istražuje osjetljivu estetiku ratnih objekata, razmatrajući njihove različite materijalne i emocionalne implikacije. Drugo, uvodi interdisciplinarni okvir za kritičku analizu raznolikog podrijetla uključenih stvaratelja. Konačno, ispituje suvremene prirodne, tehničke i funkcionalne teritorijalne utjecaje ovih struktura, gotovo osamdeset godina nakon njihovog nastanka.

Perspektive umjetnika uranjaju u tajanstveni, zabranjeni i zaboravljeni krajolik Plana Barron, doživljavajući njegove teritorijalne dimenzije kao estetski užitak i dokumentirajući svoje susrete kako bi pridonijeli novom repozitoriju ovih tajnovitih objekata. Izražene kroz različite medije, uključujući fotografije i video instalacije, ovih osam interpretacija otkrivaju dodatne subjektivne, emocionalne i nematerijalne dimenzije, prikazujući međukulturalnu fuziju između tehnike i estetike te odnos između ljudskog tijela i dinamike moći.

Razumijevanje Plana Barron kao kriptiranog krajolika definiranog globalnom dominacijom moći, hijerarhije, discipline i kontrole, kao i krajolika nedodirljive prirode, urbane eksploracije i tehničkih inovacija, omogućuje nam da ga demilitariziramo, depolitiziramo i cijenimo ne samo kao jedinstvenu kolekciju objekata, već fokusirajući se na njegovu kulturnu privlačnost.

Naslov izložbe, inspiriran paradigmatičnom frazom “Put do razoružanja je razoružavanje” Charlesa Evansa Hughesa (1921.), potiče ponovno razmatranje rasprave o ratu, njegovoj arhitekturi i tehnološkoj sposobnosti. S predloženom perspektivom koja ističe inherentnu estetsku sposobnost vojne arhitekture, izložba poziva na razmišljanje o eskalaciji ratovanja i zaboravu starih napuštenih vojnih struktura. Je li zaboravljanje, na svoj način, lijepo? Zato, molim vas, razoružajte se!

Kuratorski odbor:
Maria Rita Pais,
Orlando Franco,
Špela Hudnik

Kurator i koordinator Rijeka Edition:
Špela Hudnik

Kuratorska menadžerica izložbe:
Ida Križaj Leko

Umjetnici:
Nuno Cera, Miguel Marquês, Olexander Lyashchenko, Pepe Fadollas, Maria Judas, Špela Hudnik, Orlando Franco

Dizajn izložbe:
Špela Hudnik, Maria Rita Pais

Grafički dizajn izložbe:
Nika Bronič

Organizacija i produkcija projekta:
Josipa Laklija, Orlando Franco

Partneri projekta:
UL-PUL Lusófona Sveučilište – Sveučilišni centar Lisabona
FAUL Lisabonska škola arhitekture, Sveučilište u Lisabonu
CIAUD Istraživački centar za arhitekturu, urbanizam i dizajn
ULFA Sveučilište u Ljubljani – Arhitektonski fakultet

Leave A Comment

Go to Top